2010. szeptember 1., szerda

VÁROSNÉZÉS 2. RÉSZ

„Tour de Gizella”

Javaslom, szálljunk bicajra és nézzünk szét a választókörzetben. Még mielőtt elindulnánk, válasszunk megfelelő típusú biciklit, ajánlott a montenbike valamelyik klónja, mert az jól bírja a gyűrődést. Ügyeljünk arra, hogy világításunk elöl, hátul működjön - a dinamót nyomd a gumihoz! - és ruházatunk számos pontjára helyezzünk el fényvisszaverő macskaszemeket, de legalább egy "kukásmellényt" vegyünk fel. Óvatosabbak fej, térd, könyök és csuklóvédőt is használhatnak. Szerencsés helyzetben vannak a Kossuth utcához közel lakók ők, könnyedén elérhetik, mondjuk a piacot a fő utcán kialakított biciklisávnak köszönhetően. Figyelni azért ott is kell, nehogy szembejöjjön egy a kreszt mint fogalmat kevésbé ismerő biciklis sorstárs. Nehezebb ügy ha a tisztelt Laktanya utcai lakótársunk arra az elhatározásra jut, hogy meglátogatja rég nem látott nagymamáját az unokákkal együtt a Radnóti utca végén. Az útvonaltervező szoftver egyből kidobná a legrövidebb utat: Laktanya-Izsáki-Perczel-Illésházy-Radnóti, annyi megjegyzéssel, hogy: "Legyen óvatos – Lehetséges, hogy az útvonal egyes szakaszain nincs járda."

Lakótársunk és gyermekei nem kis vakmerőséggel kihajtanak az Izsáki útra. Mint a város egyik forgalmas bevezető útja melleti biciklisáv hiánya már fel sem tűnik az annál inkább mi a fenét, keres az a sok teherautó ezen az útszakaszon, hiszen innen ki vannak tiltva. Az úton való átkelés és a teherautók terrorja arra készteti utazónkat, hogy ne kockáztasson a Perczel utcáig, inkább válassza a Mikszáth-ot. Néhány 10 méter után ezen a szakaszon újból megszólal az útvonaltervező: " fordulj vissza vagy .....". Bicikliút híján mondhatjuk, hogy ez a szakasz a drótszamaras társadalom rémálma. A forgalom olyan, mint a Hungária körút Fradi meccs idején. Le innen. Az első alkalmas pillanatban a vállunk fölött balra nézve a gyerekeket előttünk terelgetve lecsapnak a Kinizsi utcai leágazásba. Döntésük jónak bizonyult. Ha későn eszmélnek, még belefutnak a Bajza utca lélekrázó göröngyeibe vagy a Dessewffy hepehupás, tankelhárító gödrökkel tarkított útnak nevezett valamilyébe. Érdemes a Dessewffy utcánál elidőzni egy kicsit . Annak állapota már-már a jól ismert Orbáni mondást idézi: " Romokban az ország". Ha az ország nem is, de ez az utca igen is háborús nyomokat őriz. Annak ellenére van ez így, hogy a Kossuthváros legjentősebb autós és biciklis forgalmát ez vezeti le. Arról már nem beszélve , hogyha a gödröket üggyel -bajjal sikerült is kikerülni a szlalomban álló és közlekedő autókkal megbirkózni már-már emberfeletti mutatvány. Visszatérve a Kinizsire: itt szalad a bringa. Az út jó, a házak szépek az előkertek gondozottak az emberek kedvesek. Végig a Kaffkán tekerve átsuhanunk a "Gizella " kis keresztutcáin egészen az Illésházy-n át megérkezünk a Radnóti utcába. Azért a nagy tekerés közben lassítsunk a kereszteződésekben annál is, mert a kevésbé gondozott előkertek kötelező tartozékai a bokrok sok helyen beláthatatlanná teszik az utcák találkozásait.

Utunk tanulsága az, hogy a választókerületben lakók azon csekély, ám annál szerencsésebb része mely a városhoz közeli részen lakik igen kényelmes helyzetben van ha biciklivel közlekedik - kivéve, persze ha a Gizellára igyekszik - mint az, aki a városrész perifériájának lakója. Biztonságosan kerékpározni ebben a városrészben gyakorlatilag csak a mellékutcákban lehetséges. A főbb útvonalak Dessewffy, Bajza, Izsáki, Mikszáth az elhanyagoltságuk és a bicikli utak teljes hiánya miatt kerékpározásra alkalmatlanok.

A teljesség kedvéért: Laktanya utca- Radnóti utca 1, 8 km